איך מזהים הכשת נחש?

איך מזהים הכשת נחש?

בישראל, יש מספר סוגים של נחשים ארסיים אשר הכשה שלהם עשויה להיות מסוכנת למדי. במדריך הבא נלמד איך לזהות הכשה של נחש ונבין בדיוק מה הסימפטומים שאנו עשויים להרגיש בעקבות ההכשה ומה עלינו לעשות במצב שכזה.

המפגש עם נחש יכול להתרחש ברגעים הכי פחות צפויים. נוכל להיתקל בזוחל זה גם בחצר הבית או באזורים סבוכים בגינה אך גם בשטחים פתוחים בזמן טיול מהנה בטבע. הנחשים פעילים בעיקר בחודשי הקיץ ובתקופת האביב ולא פעם אנו שומעים על מקרים של הכשת נחש שהסתיימו בביקור בבית החולים לצורך טיפול מתאים. 

לוכד נחשים? בלי פאניקה! כל מה שצריך זה לחייג: 052-9095321

פחות לחוץ? אפשר גם להשאיר פרטים ואדאג לחזור אליך

איך נראית הכשה של נחש?

אז כיצד נראית הכשת נחש? התשובה היא שמאוד תלוי בסוג הנחש שבו פגשתם. במידה ומדובר בנחש שאינו ארסי, אנו נראה באזור סימני שיניים בצורה של חצי אליפסה (צורה של לסת) כאשר הסימנים אחידים יחסית וללא נקודות בולטות. 

לעומת זאת נחש ארסי הוא נחש בעל שיניים קדמיות וחדות ולכן הכשתו משאירה סימן בולט של שני חורים במרחק של סנטימטר וחצי (פחות או יותר) זה מזה. אגב, אזור ההכשה עצמו עשוי להיות אדום, מגורה ונפוח. 

נציין כי פרט לנחשים ארסיים ונחשים שאינם ארסיים, ישנה "קבוצה" נוספת של נחשים אשר מכונה "נחשים תת ארסיים" או "חצי ארסיים". השיניים של נחשים אלו ממוקמות בחלק האחורי של הלסת ולכן הכשתם פחות קטלנית מהארסיים. הארס שלהם קטלני בעיקר לאנשים שאלרגיים לארס. בשביל להשתמש בשיניי הארס שלהם, נדרשים הנחשים התת ארסיים ללעוס את הטרף ולקרב אותו אל החלק הפנימי של הפה ולכן הם פחות מסוכנים לאדם. 

על אף כל מה שנאמר כאן עד כה חשוב לנו לציין: אם יש ספק – אין ספק. נתקלתם בנחש? הזמינו לוכד נחשים מומלץ אל האזור ופנו את האדם שהוכש אל בית חולים כמה שיותר מהר. בהמשך נרחיב על התנהלות נכונה במצב זה ועל הפעולות הנוספות שכדאי לעשות.

מה הסימפטומים שמרגישים בעת הכשת נחש?

לאחר הכשה של נחש, ישנה תחושה של כאב מקומי באזור בו בוצעה ההכשה. במקרים רבים תלווה לתחושת הכאב המקומי גם תחושת חולשה כללית בכל הגוף בשילוב עם דופק מואץ, הזעה וקשיי נשימה. במקרים חמורים יותר, ייתכנו גם פרכוסים ואף אובדן הכרה. 

מיתוסים באשר לטיפול בהכשת נחש

יש לא מעט מיתוסים באשר להתנהגות הנדרשת לאחר שמתבצעת הכשה של נחש. חלקם מדברים על מציצת הארס מהאזור בו בוצעה ההכשה, בעוד אחרים סבורים שנדרש לבצע חסימת עורקים לרגל או האזור. יש הסבורים כי הפתרון הוא בכלל חיתוך של אזור ההכשה.

נדגיש כי כל השיטות הללו, אינן מומלצות וחלקן אף עשויות לגרום לנזקים והחמרה של המצב. מה כן עושים? המשיכו אל הפסקה הבאה. 

מה לעשות במקרה של הכשה?

לאחר שהבנו מה לא לעשות, הגיע הזמן לדבר על כיצד יש לנהוג במצב חירום זה. בראש ובראשונה, יש להרחיק את האדם שהוכש מהמקום ולקחת אותו אל חדר מיון לצורך טיפול מקצועי, מהר ככל שרק ניתן. כמו כן, חשוב לנקות את אזור ההכשה ובמקביל להרגיע את האדם ולמנוע תזוזות מיותרות שעשויות לגרום להתפשטות של הארס אל אזורים נוספים בגוף.

דגשים באשר לטיפול בנחש עצמו לאחר ההכשה

חשוב לציין כי לאחר שבוצעה הכשה על ידי נחש ואתם עדיין רואים את הנחש בסביבה, אין להתקרב אליו או לנסות לתפוס אותו בכוחות עצמכם. כל שעליכם לעשות הוא להזמין לוכד נחשים מקצועי אל המקום ובמידה ומתאפשר, מומלץ לצלם את הנחש על מנת לשלוח תמונה אל הלוכד לצורך זיהוי מהיר ואבחון ראשוני. ייתכן שבכלל לא מדובר בנחש ארסי ולכן פעולה זו חיונית למדי ויכולה לחסוך פאניקה מיותרת.

המאמר נכתב בשיתוף עם מדבירים פלוס

Snaker

Snaker

לוכד הנחשים מוסמך היעניק לכם את מעטפת השירותים האידיאלית והבטוחה ביותר עבורכם. ראיתם נחש? בלי פאניקה! התקשרו עכשיו ל- Snaker!
Snaker

מאמרים אחרונים מהבלוג שלנו...

Snaker

לוכד הנחשים מוסמך היעניק לכם את מעטפת השירותים האידיאלית והבטוחה ביותר עבורכם. ראיתם נחש? בלי פאניקה! התקשרו עכשיו ל- Snaker!

כתיבת תגובה

סגירת תפריט
דילוג לתוכן